tezet

Het belang van een presentje

De kerstdagen zitten er weer op. Ieder heeft zijn buikjes weer rond gegeten en tijd besteed met zijn/haar familie. En ook heeft ieder zijn kerstpakket thuis ontvangen. Ik weet nog hoe dat vroeger bij mij thuis ging. Mijn vader werkte bij een groot aannemers bureau en kreeg – vooral in mijn kinderogen – altijd gigantische kerstpakketten thuis. Het leukste was als daar chocolade bij zat, want dat vond mijn vader niet lekker en dat deelde hij dan uit. Het kerstpakket was een soort magische doos van Pandora: er leek eindeloos veel leuks in te zitten.

Onderzoek heeft aangetoond dat het erg belangrijk is je werknemers zo nu en dan te belonen met een presentje: de algemene tevredenheid over het werk stijgt en het zal werknemers beter binden aan je bedrijf. Hoe kan dat?

Waardering

Een cadeautje van de werkgever aan de werknemer zorgt dat de werknemer zich opgemerkt en gewaardeerd voelt. Niets is zo rot wanneer je ergens enorm je best voor doet, en het wordt niet opgemerkt. Een leuk geschenk zorgt voor een positief beeld van de werkgever, waarmee ook het werkmoraal zal verbeteren.

Verbinding

Wanneer personeel een goed uitgekozen, persoonlijk geschenk ontvangen zullen ze zich meer verbonden aan het bedrijf voelen. Natuurlijk is voor grote bedrijven ingewikkeld voor ieder iets persoonlijks te geven. Maar je kan altijd om hulp vragen bij directe leidinggevenden. Of wanneer je voor ieder een persoonlijk kaartje schrijft. Het gaat om een blijk van waardering tonen. Het cadeau moet niet aanvoelen als iets dat is gegeven ‘omdat dat nou eenmaal wordt gedaan’. Daarom werkt het ook goed je personeel eens op een ander moment in het jaar dan met de Kerst te verrassen! Bijvoorbeeld met Pasen een kleinigheidje uitdelen, zoals persoonlijke Paasgeschenken van Tezet of Paaseitjes bestellen voor op de tafels in de kantine. Of nog beter: een zakje eitjes uitdelen met een persoonlijke boodschap. Om het echt memorabel te maken trek je ook een paashaas outfit aan! Een cadeautje tijdens Pasen krijgen is helemaal niet zo gebruikelijk, voelt daarom erg spontaan en ook al is het maar iets kleins, wordt zeker gewaardeerd door je personeel.

Een bedrijfslogo is niet persoonlijk

Het zijn populaire geschenken: een relatiegeschenk met het logo of de naam van je bedrijf. Maar je personeel weet dondersgoed dat ieder product dat het logo of de naam van je bedrijf toont meer bedoelt is als reclame dan echt een cadeau. Het is geen memorabel cadeau, en zeker niet persoonlijk. Het enige goede moment om dit soort cadeaus te verspreiden, is op algemene evenementen: recruitment events, het welkomstpakket voor nieuwe collega’s, bedrijfsuitjes of meetings. In ieder geval NIET als persoonlijk cadeau.

Geef een reactie